LEADER projekti Grieķijā
Biedrības “Abulas lauku partnerība” pieredzes apmaiņas brauciens uz Grieķiju sniedz iedvesmu jaunu LEADER projektu īstenošanai
Laiks un vieta: 2025. gada 19. – 27. septembris, Grieķija, Halkidiki un Maķedonijas reģioni.
Biedrības “Abulas lauku partnerība” (ALP) delegācija devās astoņu dienu pieredzes apmaiņas braucienā uz Grieķiju, lai iepazītos ar veiksmīgi īstenotiem projektiem teritorijas attīstībai, lauku vides tūrisma veicināšanai, vietējās produkcijas noieta veicināšanai un mārketinga projektu veidošanai1. Braucienā piedalījās potenciālie projektu iesniedzēji, kas pārstāvēja uzņēmējus, nevalstiskās organizācijas (NVO) un pašvaldību2.
LEADER un Lauku Attīstības Projektu Ieskats
Programmas ietvaros dalībnieki pievērsās vietējo iniciatīvu un Eiropas Savienības (ES) atbalstītu projektu izpētei. Jau pirmajās dienās Kallikrateias pilsētā tika aplūkots pašvaldības īstenots LEADER projekts – nobrauktuve cilvēkiem ar īpašām vajadzībām peldēšanai jūrā, kā arī citi ES atbalstīti pilsētas labiekārtošanas projekti3.
Halkidiki reģionā grupa apmeklēja tūrisma apskates objektu Petralonas alas, kur iepazinās ar ģimenes uzņēmuma pieredzi tūrisma attīstībā un īstenotajiem ES un LEADER projektiem lauku attīstībai4. Tika apskatīta arī senā Olynthos pilsēta, kas dibināta 650 gadus pirms mūsu ēras, akcentējot ES atbalstu kultūras mantojuma saglabāšanai5.
Inovācijas un Mārketings Vietējā Uzņēmējdarbībā
Īpaša uzmanība tika pievērsta vietējiem ražotājiem un mārketinga aktivitātēm:
• Vīna darītava "Pett Oineonas" (Trilofos) demonstrēja bioloģisko vīnogu audzēšanu un vīna ražošanu, izmantojot aromātiski saderīgas vietējās izejvielas, kā arī sadarbību ar Aristoteļa universitāti Selanikā produktu kvalitātes attīstības koncepta izstrādē6. Uzņēmums saņēmis ES atbalstu ražošanas attīstībai7.
• "Agroiliana" (Skydra, Pella) – uzņēmums, kas nodarbojas ar daudzveidīga sortimenta augļu, dārzeņu un košumaugu ražošanu, izceļot mārketinga aktivitātes un produkcijas popularizēšanu sociālajos tīklos, piesaistot pircējus ar daudzveidīgu sortimentu8.
• "Alpha Lavender" – augošs ģimenes uzņēmums, kas ar ES atbalstu nodarbojas ar bioloģisko lavandu audzēšanu un ēterisko eļļu ieguvi destilācijas procesā, nodrošinot augstas kvalitātes produktus no sertificētām izejvielām9.
• Captain Stamatis Group – ģimenes uzņēmums, kas ražo un popularizē augstas kvalitātes, dabiski ražotas Grieķijas izejvielas, piemēram, jūras sāls pārslas un olīvu produktus10. Uzņēmuma vīzija ir produktu iekļaušana katrā Grieķijas un ārpus tās mājsaimniecībā11.
Tūrisma Attīstība un Tradicionālie Ražojumi
Grupas maršrutā bija iekļauti arī dabas tūrisma objekti un tradicionālās ražošanas vietas:
• Edessas ūdenskritums (lielākais Grieķijā, 70 metri) un Pozaras termālie avoti (ūdens 37°C), kur tika apskatīti īstenotie ES un LEADER projekti tūrisma attīstībai12.
• CHRISTAKIS S.A. (Edessa) – tradicionāls grieķu siera ražošanas uzņēmums, kas godalgots par kvalitatīvu sieru ražošanu pēc senām tradīcijām, saglabājot autentisku garšu aitu un kazu piena sieros13.
• Brauciena noslēgumā dalībnieki apmeklēja lauksaimnieku ražojumu tirgu Kallikrateiā, lai iepazītos ar vietējo produktu mārketinga aktivitātēm14.
Dabas Produktu Popularizēšana
Pēdējās programmas dienās uzmanība tika veltīta dabīgas izcelsmes produktu ražotājiem:
• "Olea Natura" (Sikies) – uzņēmums, kas rada dabisku izcelsmes ķermeņa un veselības uzturēšanas produktus un tējas, iepazīstinot ar produktu popularizēšanas un pircēju piesaistes metodēm15.
• “KLADI” – balvas ieguvis olīveļļas ģimenes uzņēmums no Halkidiki reģiona, kas piedāvā augstas kvalitātes, ar rokām lasītas olīvas16.
• Saggsos Olives (Agios Mamas, Halkidiki) – Halkidiki zaļo un melno olīvu, kā arī pistāciju un to produktu (piemēram, riekstu sviesta) ražotājs, kas izmanto lepnumu par sortimentu kā pircēju piesaistes veidu un sadarbojas ar vietējiem ražotājiem17.
Brauciens noslēdzās ar Saloniku – Grieķijas otru lielāko pilsētu ar 1.5 miljoniem iedzīvotāju – apskati, kur tika akcentēta grieķu kultūras mantojuma, mūzikas un dejas kā neatņemamas tūrisma daļas loma tūrisma veicināšanā18. Pieredzes apmaiņas brauciena laikā iegūtās zināšanas un kontakti kalpos par iedvesmas avotu jaunu projektu ideju attīstībai un īstenošanai Abulas lauku partnerības teritorijā.







